Yaklaşık bir aydır Ayasofya Müzesi içinde yer alan 2. Selim Türbesi önünde bir levha… “Önünde bulunduğunuz bu çiniler kopyadır. Çinilerimizin asılları ise Louvre Müzesi’ndedir. Bu, sanat hırsızlığıdır.”
Kültür ve Turizm Bakanlığı şimdi “Tarihi Eser Kaçakçılığı” başlıklı bir yazı göndererek valiliklerden bu gibi “hırsızlık” mazisi olan müze ve ören yerleri önüne levha konulmasını istedi…
2. Selim Türbesi’nin çinileri nasıl çalındı?
Burada bulunan çinilerin çalınma hikayesini Yasin Yılmaz wowTurkey’de yazmış;
20. yüzyılın başlarına kadar İstanbul’da dişçilik yapan Fransız Albert Sorlin Dorigny, tarihî eserlere düşkünlüğü(!) ile tanınıyor. Sultan 2. Abdülhamit başta olmak üzere devlet ileri gelenleriyle tanışıklığı sayesinde önemli bir nüfuz sahibi olmuş ve bu nüfuzu kullanarak istediği yerlere rahatça girip çıkmış. Evkaf Nezareti’ne birçok başvuruda bulunarak eski eserleri restore etmek için dilekçeler vermiştir. Aldığı izin neticesinde 1895 yılında giriştiği restorasyon(!) işinde bir gecede 60 parçadan oluşan bu çini panoyu yerinden söküp ve daha evvel hazırlattığı sahtesini aynı yere yerleştirir. Daha sonra bunu Avrupa’ya kaçırır ve 1905 yılında Paris’teki Louvre Müzesine satar. Aradan geçen zaman içerisinde çini pano giderek solmaya başlarken 5 metre sağındaki orjinal olanı ilk günkü gibidir. Çok sonraları durumun farkına varılır.