Topkapı Sarayı’nın sahildeki en eski köşklerinden biri olan İncili Köşk, Cirit Meydanı’nın arkasındaki Marmara Denizi’ne bakan surların hemen önünde, Ahır Kapı ile Değirmen Kapı arasındaki sur duvarının burcu üzerinde bulunuyordu. Köşk, 1591’de Vezir Koca Sinan Paşa tarafından Mimar Davut Ağa’ya yaptırılıp 3. Murat’a armağan edilmiştir. Yapı kubbesinden sarkan inci salkımı biçimindeki süslemelerinden dolayı, Avrupalılar tarafından
“İncili Köşk” adıyla anılmıştır” . incili Köşk, başta 1. Mahmut olmak üzere çeşitli padişahlar tarafından onartılmıştır.
Osmanlı saray mimarisinin en ilginç örneklerinden biri olan İncili Köşk, 17. Yüzyıl’dan itibaren Topkapı Sarayı’nı gösteren bütün gravürlerde karşımıza çıkmaktadır. Buna karşılık, seyahatnamelerde, köşkün mimarisi ile ilgili anlatımlar son derece yetersizdir. Büyük bölümünde iç mekanı anlatılmış veya yanlızca ismi verilerek geçilmiştir. S. Hakkı Eldem, 17. Yüzyıl gezginlerinin köşkün kendisinden çok 1. Ahmet döneminde inşa edilen çeşme ve uzun bir süre ayakta olan Tusotiris Ayazması önündeki olaylarla ilgilendikleri için yapının kendisini İhmal ettiklerini belirtmektedir” .
18. ve 19. Yüzyıllarda yazılmış olan seyahatnamelerde de köşkle ilgili geniş anlatımlara rastlana-mamıştır. Ancak buna karşılık, köşk, Saraybur-nu’nda bulunan yapılar arasında sanatçıların en çok ilgisini çekenlerden biridir. İncelenen dönem içinde yapılmış Topkapı Sarayı’nı tasvir eden bütün panoramik resimlerde gerçeğe uygun şekilde yansıtılmıştır. Yanısıra, köşkün, hepsi de birer belge değeri taşıyan üç adet gravürü bulunmaktadır.
İncili Köşk’ü ayrıntılı olarak gösteren en erken tarihli gravür Hilair’a aittir. Dikdörtgen plan şemasında inşa edilen köşk, kalın sur duvarının üzerine oturtulmuştur. Duvarın önünde yeralan burçtan yararlanılarak bir çıkma oluşturulmuş ve buraya, gravürde görülen ahşap kepenklerle örtülü bir cumba eklenerek çıkma daha da belirginleştirilmiştir. Cumba ile sur iki kemerli kavisli bir duvarla birleştirilmiştir. Sur duvarıyla köşk arasına, aynı zamanda dekoratif özelliğe sahip taş konsollar yerleştirilmiştir. Konsolların yanlızca sol tarafta, balkonun altındaki bölümleri görülebilmektedir, sağ taraftakiler kavisli duvar tarafından örtülmüştür.
Köşkün orta salonu, diğer mekanlardan daha yüksek tutulmuştur ve üzeri tekne tonoz şeklinde bir kubbeyle örtülüdür.
Castellan tarafından yapılmış olan gravür, köşkün 19. Yüzyıl başlarındaki durumunu ayrıntılı şekilde yansıtmaktadır. Köşkün Hilair’ın gravüründeki köşkten farkı; orta salonun kubbe ile örtülü olması, cumbanın kepenk yerine kafes ve kalın perdelerle örtülmesi ve cumba ile sur arasındaki duvarın üç kemerli olmasıdır.
İncili Köşk’ü gösteren son gravür Jouannin’e aittir. Gravürden, sanatçının köşkü Hilair ve Castellan’dan kopya olarak çalıştığı anlaşılmaktadır .
Topkapı Sarayı’nın gözde köşelerinden biri olan İncili Köşk, özellikle, güzel İznik çinileriyle kaplı duvarları, altın yaldızlı kubbesi ve zevkli iç dekorasyonuyla ünlüydü . Köşk, padişahlar tarafından, yeniçeriler ve saray oğlanları arasındaki tomak ve cirit oyunlarını izlemek için kullanılırdı” . 3. Selim, köşke daha çok Osmanlı donanmasının gerçekleştirdiği tatbikat ve gösterileri izlemek için gelmiştir.
İncili Köşk, 2. Mahmut’un saltanat yıllarında gözden düşmeye başlamış, 19. Yüzyıl ortalarında ise neredeyse tamamen terkedilmiştir. Köşk, bakımı pahalıya malolduğu gerekçesiyle 186l’de” veya demiryolu yapımı sırasında, 1871’de” ortadan kaldırılmıştır. Günümüzde köşkün yanlızca çıkma duvarı, konsollarının bir bölümü ve çeşmesi ayaktadır.